Na 40-lecie wprowadzenia do produkcji modelu Golf muzeum Volkswagena w Wolfsburgu przy Dieselstraße 35 przygotowa?o specjaln? wystaw?.
Od 24 lipca do 5 pa?dziernika ka?dy mi?o?nik tego modelu znajdzie tam co? dla siebie a wybiera? jest w czym, bo w porównaniu z jubileuszem obchodzonym na 30 lecie wprowadzenia auta do produkcji tym razem muzeum wystawi?o o wiele wi?cej eksponatów.
Tym razem mamy okazj? obejrze? m.in.: przedprodukcyjnego mk1 z odsuwanymi drzwiami kierowcy (1973), specjalnie przygotowany egzemplarz reklamowy bez dachu (1976) oraz zaskakuj?cy model Artz Golf V8 (1979).
Poni?ej zdj?cia i opisy kilku najciekawszych eksponatów.
Prototyp ten w pa?dzierniku 1973 roku zosta? przygotowany przez firm? Lunke & Sohn z Witten. Samochód ró?ni si? wieloma elementami od mk1, które pojawi?y si? w 1974 roku. Najbardziej charakterystyczne dla tego pojazdu s? odsuwane drzwi od strony kierowcy. Auto zosta?o uratowane przed kasacj? przez jednego z pracowników firmy.
Ekstremalny test najnowszego modelu VW. Dziennikarz motoryzacyjny Fritz B. Busch i jego towarzysz w dwóch identycznych mk1 przebyli 30514 (!) kilometrów w 94 dni na prze?omie 1974 i 1975 roku.
Celem by?o przejechanie obu Ameryk od Alaski a? do po?udniowych wybrze?y Ameryki Po?udniowej - zadanie wykonano!
Ten egzemplarz pochodzi z 1976 roku i pierwotnie s?u?y? jako próbnik lakieru Marsrot. Model nie zosta? przekazany do sprzeda?y wi?c postanowiono ponownie go wykorzysta?. Skutkiem czego usuni?to dach razem ze s?upkami. Auto pos?u?y?o dla zdj?? promocyjnych z udzia?em pi?ciu osób w poje?dzie celem ukazania przestrzeni wewn?trz i wygody podró?owania.
Na wystawie nie zabrak?o równie? legendarnego Artz Golf V8. Model zosta? przygotowany w 1979 roku przez Autohaus Nordstadt na polecenie szefa Güntera Artz. Golf jest szerszy o 21 i d?u?szy o 30 centymetrów od swojego seryjnego odpowiednika, ca?e wn?trze pochodzi z Porsche 928. Podobnie serce samochodu to jednostka V8 240 KM / 176 kW równie? z Porsche. Firma oferowa?a równolegle modele z silnikiem o pojemno?ci 4664 cm3 i mocy 310KM / 228 kW. Cena takiego pojazdu wynosi?a ok. 150000 DM.
Elektro-Golf "CityStromer" 1981 rok - przodek najnowszego e-Golfa
S?ynny egzemplarz mk1. Jest to Golf z numerem kolejnym 1 000 000.
Zjecha? z ta?my 27 pa?dziernika 1976 roku.
Golf w wersji na rynek ameryka?ski pod dobrze znan? nazw? Rabbit. Ten konkretny egzemplarz zosta? wyprodukowany jeszcze w Europie, w 1976 roku i wys?any na eksport do Ameryki. Samochód ró?ni si? wieloma elementami od "zwyk?ego" Golfa, co wymusza?y w du?ym stopniu wymogi bezpiecze?stwa w ruchu drogowym USA.
Pojazdy oznaczone ESVW II (zielony 1975) oraz IRVW I (bia?y 1979) to egzemplarze stworzone z naciskiem na bezpiecze?stwo. Posiadaj? m.in. zderzaki poch?aniaj?ce energi?, specjalnie wyko?czone wn?trze z zag?ówkami dla wszystkich pasa?erów i dodatkowymi wzmocnieniami oraz na nowo zaprojektowane strefy zgniotu. ESVW II posiada silnik benzynowy 1471cm3 70 PS / 51kW natomiast prezentowany IRVW I wyposa?ony jest w prototypowy silnik Turbo Diesel 1588cm3 70 PS / 51kW znany pó?niej m.in. z wersji Golf GTD (od 03.1982).
Na zdj?ciu prototyp wersji Cabriolet modelu Golf z 1976 roku w porównaniu z w?a?ciwym modelem z 1979 roku - owoce wspó?pracy z firm? Wilhelm Karmann GmbH. Bardzo wyra?nie wida? ró?nice w tylnej cz??ci nadwozia obu pojazdów.
Na wystawie nie mog?o zabrakn?? rekordzisty - wersji Golf Diesel Formel E z 1981, którego wynik spalania to "a?" 2,031 l/100km. Auto jest wyposa?one w specjalne zestawy aerodynamicznych os?on. Wynik robi wra?enie!
Mi?o?nicy sportów wodnych mogli nacieszy? oczy 150-konnym p?ywaj?cym modelem See Golf zbudowanym w 1983 roku.
Prototyp oznaczony kodem EA 276 to dobrze znany wszystkim mi?o?nikom VW pojazd z 1969 roku, który mia? zosta? nast?pc? Garbusa. Jak si? jednak pó?niej okaza?o model nie odpowiada? do ko?ca za?o?eniom "nowego" i tutaj zielone ?wiat?o otrzyma? Giugiaro.
Modelem Jetta Volkswagen zareagowa? na zwi?kszone zainteresowanie klientów pojazdami w wersji sedan. Samochód przygotowano przede wszystkim z my?l? o odbiorcach z Ameryki jako samochód wype?niaj?cy luk? w ofercie, w kategorii samochodów mniejszych ni? limuzyna Passat. Jetta LS ze zdj?cia to model przedprodukcyjny z maja 1979 roku.
Golf CITI to pojazd, który zadebiutowa? w RPA w 1978 roku i od tamtej pory produkowano go a? do 2009 roku. Egzemplarz na zdj?ciu pochodzi z limitowanej edycji na zako?czenie produkcji ca?ego modelu (2009 rok).
Opisane samochody to tylko niektóre eksponaty wystawione w muzeum, oprócz pojazdów przedstawiono równie? przedmioty zwi?zane z histori? i produkcj? Golfa.
Model samochodu Golf w skali 1 : 4 wykonany pod koniec roku 1973.
Muzeum zadba?o w sposób szczególny o wspomnienie czasów produkcji mk1 przez stworzenie symbolicznej linii monta?owej z prawdziw? karoseri? i maszynami z tamtych lat. Jedynie pracownicy byli tacy jacy? sztuczni :)