Kwiecień 20 2024 08:53:08
Menu Główne
a a a a a a

  • Strona główna
  • Forum dyskusyjne
  • Szukaj na stronie
  • Kontakt
  • Kalendarze 2022!
  • O Autorach
  • Informacje
    a a a a a a

  • Daty modyfikacji
  • Numery VIN
  • RozbieżnoÅ›ci numeru VIN
  • DostÄ™pne silniki
  • Oznaczenia skrzyÅ„
  • Tapicerki
  • Ceny nowych Golf I
  • VAG Zubehör 1980/81
  • The VW Programme`75
  • Prospekty - katalogi

    MODELE

  • Golf C
  • Golf CL
  • Golf -/D/S
  • Golf L/LD/LS
  • Golf GL/GLD/GLS
  • Golf LX
  • Golf GX
  • Golf GTD
  • Golf GTI
  • Golf GTI Pirelli
  • Golf GTI Trophy
  • Golf GTI 16S
  • Rabbit
  • Rabbit GTI
  • Ciekawostki
    a a a a a a

  • 30 lat Golf
  • 40 lat Golf
  • Historia VW
  • Czym jest swallowtail?
  • Info reklamowe USA
  • VW of America
    Artykuły z gazet:
  • VW BLIZZARD
  • VW DIESEL
  • VW Z JUGOSŁAWII
  • Motorsport-garage
    a a a a a a

  • Silniki sportowe z epoki
  • Lakiery 1974
    a a a a a a

    a
    Nawigacja
    Artykuły » Ciekawostki » 40 lecie Golf w AutoMuseum Wolfsburg
    40 lecie Golf w AutoMuseum Wolfsburg




    Na 40-lecie wprowadzenia do produkcji modelu Golf muzeum Volkswagena w Wolfsburgu przy Dieselstraße 35 przygotowało specjalną wystawę.

    Od 24 lipca do 5 października każdy miłośnik tego modelu znajdzie tam coś dla siebie a wybierać jest w czym, bo w porównaniu z jubileuszem obchodzonym na 30 lecie wprowadzenia auta do produkcji tym razem muzeum wystawiło o wiele więcej eksponatów.

    Tym razem mamy okazję obejrzeć m.in.: przedprodukcyjnego mk1 z odsuwanymi drzwiami kierowcy (1973), specjalnie przygotowany egzemplarz reklamowy bez dachu (1976) oraz zaskakujący model Artz Golf V8 (1979).





    Poniżej zdjęcia i opisy kilku najciekawszych eksponatów.






    Prototyp ten w październiku 1973 roku został przygotowany przez firmę Lunke & Sohn z Witten. Samochód różni się wieloma elementami od mk1, które pojawiły się w 1974 roku. Najbardziej charakterystyczne dla tego pojazdu są odsuwane drzwi od strony kierowcy. Auto zostało uratowane przed kasacją przez jednego z pracowników firmy.







    Ekstremalny test najnowszego modelu VW. Dziennikarz motoryzacyjny Fritz B. Busch i jego towarzysz w dwóch identycznych mk1 przebyli 30514 (!) kilometrów w 94 dni na przełomie 1974 i 1975 roku.
    Celem było przejechanie obu Ameryk od Alaski aż do południowych wybrzeży Ameryki Południowej - zadanie wykonano!







    Ten egzemplarz pochodzi z 1976 roku i pierwotnie służył jako próbnik lakieru Marsrot. Model nie został przekazany do sprzedaży więc postanowiono ponownie go wykorzystać. Skutkiem czego usunięto dach razem ze słupkami. Auto posłużyło dla zdjęć promocyjnych z udziałem pięciu osób w pojeździe celem ukazania przestrzeni wewnątrz i wygody podróżowania.







    Na wystawie nie zabrakło również legendarnego Artz Golf V8. Model został przygotowany w 1979 roku przez Autohaus Nordstadt na polecenie szefa Güntera Artz. Golf jest szerszy o 21 i dłuższy o 30 centymetrów od swojego seryjnego odpowiednika, całe wnętrze pochodzi z Porsche 928. Podobnie serce samochodu to jednostka V8 240 KM / 176 kW również z Porsche. Firma oferowała równolegle modele z silnikiem o pojemności 4664 cm3 i mocy 310KM / 228 kW. Cena takiego pojazdu wynosiła ok. 150000 DM.







    Elektro-Golf "CityStromer" 1981 rok - przodek najnowszego e-Golfa







    Słynny egzemplarz mk1. Jest to Golf z numerem kolejnym 1 000 000.
    Zjechał z taśmy 27 października 1976 roku.





    Golf w wersji na rynek amerykański pod dobrze znaną nazwą Rabbit. Ten konkretny egzemplarz został wyprodukowany jeszcze w Europie, w 1976 roku i wysłany na eksport do Ameryki. Samochód różni się wieloma elementami od "zwykłego" Golfa, co wymuszały w dużym stopniu wymogi bezpieczeństwa w ruchu drogowym USA.





    Pojazdy oznaczone ESVW II (zielony 1975) oraz IRVW I (biały 1979) to egzemplarze stworzone z naciskiem na bezpieczeństwo. Posiadają m.in. zderzaki pochłaniające energię, specjalnie wykończone wnętrze z zagłówkami dla wszystkich pasażerów i dodatkowymi wzmocnieniami oraz na nowo zaprojektowane strefy zgniotu. ESVW II posiada silnik benzynowy 1471cm3 70 PS / 51kW natomiast prezentowany IRVW I wyposażony jest w prototypowy silnik Turbo Diesel 1588cm3 70 PS / 51kW znany później m.in. z wersji Golf GTD (od 03.1982).





    Na zdjęciu prototyp wersji Cabriolet modelu Golf z 1976 roku w porównaniu z właściwym modelem z 1979 roku - owoce współpracy z firmą Wilhelm Karmann GmbH. Bardzo wyraźnie widać różnice w tylnej części nadwozia obu pojazdów.





    Na wystawie nie mogło zabraknąć rekordzisty - wersji Golf Diesel Formel E z 1981, którego wynik spalania to "aż" 2,031 l/100km. Auto jest wyposażone w specjalne zestawy aerodynamicznych osłon. Wynik robi wrażenie!





    Miłośnicy sportów wodnych mogli nacieszyć oczy 150-konnym pływającym modelem See Golf zbudowanym w 1983 roku.





    Prototyp oznaczony kodem EA 276 to dobrze znany wszystkim miłośnikom VW pojazd z 1969 roku, który miał zostać następcą Garbusa. Jak się jednak później okazało model nie odpowiadał do końca założeniom "nowego" i tutaj zielone światło otrzymał Giugiaro.





    Modelem Jetta Volkswagen zareagował na zwiększone zainteresowanie klientów pojazdami w wersji sedan. Samochód przygotowano przede wszystkim z myślą o odbiorcach z Ameryki jako samochód wypełniający lukę w ofercie, w kategorii samochodów mniejszych niż limuzyna Passat. Jetta LS ze zdjęcia to model przedprodukcyjny z maja 1979 roku.





    Golf CITI to pojazd, który zadebiutował w RPA w 1978 roku i od tamtej pory produkowano go aż do 2009 roku. Egzemplarz na zdjęciu pochodzi z limitowanej edycji na zakończenie produkcji całego modelu (2009 rok).






    Opisane samochody to tylko niektóre eksponaty wystawione w muzeum, oprócz pojazdów przedstawiono również przedmioty związane z historią i produkcją Golfa.




    Model samochodu Golf w skali 1 : 4 wykonany pod koniec roku 1973.




    Muzeum zadbało w sposób szczególny o wspomnienie czasów produkcji mk1 przez stworzenie symbolicznej linii montażowej z prawdziwą karoserią i maszynami z tamtych lat. Jedynie pracownicy byli tacy jacyś sztuczni :)






    Podziękowania dla:
    Vielen Dank an:
  • René Ploumen
  • Stiftung AutoMuseum Volkswagen http://automuseum.volkswagen.de

    Copyright ˆˆ 12.09.2014