Przeszczepy - plaga samochodów importowanych z lat 70-tych, 80-tych i 90-tych.
Samochody ze znakiem VW od wielu lat s? bardzo popularne w naszym kraju. Aktualnie w ramach wspólnoty europejskiej sprowadzenie auta zza granicy nie sprawia wi?kszych problemów - nale?y ponie?? koszty i pojazd mo?emy zarejestrowa? bez problemów (z pewnymi wyj?tkami).
Kiedy? niestety tak ?atwo nie by?o, a w pewnym okresie sta?o si? to wr?cz niemo?liwe.
Efektem takiej bariery by?o rejestrowanie samochodów jako tzw. "sk?adaki" - czyli pojazdy, które przekracza?y granic? naszego kraju (teoretycznie) rozebrane na cz??ci a nast?pnie w miejscu docelowym dokonywano ich monta?u.
W takiej sytuacji w dowodzie rejestracyjnym widnia?a adnotacja: SK?ADAK, a za rok produkcji uznawano rok zmontowania - np. Golf mk1 SK?ADAK rok produkcji: 1991.
Przepisy w odniesieniu do samochodów importowanych zmienia?y si? bardzo, wprowadzono mocne ograniczenia w imporcie a? w ko?cu dosz?o do sytuacji, w której starsze samochody za zachodni? granic? by?y bardzo tanie. Z drugiej strony przej?cia granicznego, czyli w Polsce ceny samochodów znacz?co si? ró?ni?y, jednak stan techniczny i wizualny pozostawia? wiele do ?yczenia.
Importerzy samochodów u?ywanych sprowadzali je do kraju bez mo?liwo?ci rejestracji - czyli po prostu z przeznaczeniem "na cz??ci", jednak zorientowano si?, ?e zamiast przek?ada? dobre cz??ci do zdezelowanych pojazdów mo?na w zasadzie tanim kosztem odnowi? samochód bez konieczno?ci wizyty w urz?dzie zmieniaj?c tylko zawarto?? pola numerowego pod mask?.
W tym momencie rozpocz?? si? coraz powszechniejszy proceder, którego konsekwencje jako mi?o?nicy starych samochodów odczuwamy do dzi?. W prasie motoryzacyjnej lawinowo pojawia?y si? og?oszenia "sprzedam samochód - bia?e tablice" - czyli samochód sprowadzony z Niemiec bez prawa rejestracji.
Efektem tego stanu rzeczy by?y powszechne przypadki przek?adania numerów VIN ze zu?ytych egzemplarzy na "?wie?e" sztuki. Proceder ten dotyczy? bardzo wielu modeli samochodów importowanych, najwi?ksz? popularno?ci? cieszy?y si? takie marki jak: VW, Audi, Ford, Opel, Mercedes.
Aktualnie nadal bardzo du?o egzemplarzy na rynku posiada "podmienion? osobowo??". O ile zmiany karoserii wzgl?dem jednego rocznika produkcyjnego s? trudne do wychwycenia tak w przypadku egzemplarzy specjalnych, produkowanych w okre?lonych przedzia?ach czasowych lub w odniesieniu do zmian konstrukcyjnych ocena fa?szywo?ci dokumentacji jest ?atwiejsza.
Tutaj nale?y wspomnie? o przypadkach, w których zmieniano nie tyle roczniki czy wersje nadwoziowe (3d/5d) lub pojemno?ci silnika a nawet zupe?nie modele - przyk?ad Golf z numerem VIN 175... (1975 rok) w wersji Cabriolet - gdzie wersja ta zosta?a wprowadzona do produkcji przecie? 4 lata pó?niej.
Win? za stan rzeczy mo?na obarcza? osoby dokonuj?ce zmian numerów nadwozia lub ówczesn? sytuacj? prawn? niepozwalaj?c? na rejestracj? pojazdów importowanych. Nie jest to istotne w tej chwili. Istniej? subiektywne oceny, ?e trend "zmiany" nadwozia na jednych numerach pogrzeba? wiele bardzo poszukiwanych wspó?cze?nie egzemplarzy z pocz?tku produkcji. Kto? mo?e by? w?a?cicielem wersji LX z silnikiem 1.1 produkowanej w 1983, podczas gdy jego numer nadwozia wskazuje na wersj? GTI z 1976 roku.
Z powodu takich ingerencji w pojazd jego warto?? niestety jest ni?sza od "nienaruszonego". Argument ten jest bardzo istotny dla osób pragn?cych zachowa? pojazd w fabrycznym stanie.
Osoby, które s? na etapie kupna pojazdu kilkudziesi?cioletniego musz? zwróci? szczególn? uwag? na oryginalno?? numeru nadwozia. Potwierdzenie autentyczno?ci wcale nie jest ?atw? rzecz?, dlatego warto wcze?niej doinformowa? si?, np. jak wybrany model w danym roku produkcyjnym powinien by? wyposa?ony. W du?ym stopniu nawet rzeczoznawcy motoryzacyjni nie s? w stanie wy?apa? takich sytuacji w oparciu o konkretny egzemplarz.
W tym celu warto zapozna? si? z artyku?ami zamieszczonymi na stronie lub zada? pytania na naszym forum.
Artyku? powsta? dla osób nosz?cych si? z zamiarem zakupu Golfa mk1 lub innych pojazdów celem unikni?cia rozczarowania zakupionym pojazdem. Informacje zawarte w artykule s? obserwacj? rynku motoryzacyjnego na przestrzeni ostatnich kilkudziesi?ciu lat.
Napisane przez mati
dnia kwiecień 06 2014
2551 czytaÅ„ ·