Terminem "Swallowtail" (ang.) lub "Schwalbenschwanz" (niem.) przyjęło się określać mk1 z początku produkcji. W wolnym tłumaczeniu chodzi o "jaskółczy ogon".
Wystarczy rzucić okiem na tył auta aby się przekonać.
Charakterystyczne przegięcie pomiędzy tylnymi lampami zwraca na siebie uwagę.
Jeśli mówimy o samochodach z pierwszych miesięcy produkcji to mamy na myśli właśnie ten typ. Dotyczy to każdej sztuki od początku produkcji w maju 1974 roku do marca 1976.
Pierwsze mk1 są interesujące nie tylko dlatego, że są rzadko spotykane i pochodzą z pierwszych miesięcy produkcji ale stanowią też gratke dla historyków.
Wiele elementów zastosowanych w pierwszych miesiącach produkcji została wykorzystana z poprzednika - Garbusa. Z kolei cała masa innego rodzaju części było zaprojektowanych od podstaw, specjalnie dla Golfa. Część z nich uległa znacznej modyfikacji podczas dziewięciu lat produkcji. Niestety, posiadacz takiego pojazdu wie, że jeśli coś w jego mk1 wymaga wymiany to raczej nie może liczyć na części zamienne z młodszych roczników.
Po czym możemy poznać?
1. Wspomniane wcześniej przetłoczenie na tylnym pasie.
2. Brak przetłoczenia na masce silnika, prosta linia.
3. Chromowane elementy -klamki, zderzaki, listwy, charakterystyczne również dla późniejszej wersji - już nie swallowtail'a.
4. W podstawowej wersji brak zagłówków foteli przednich, możliwe domontowanie jako dodatek.
5. Można spotkać również specjalny pas pianki pod maską.
6. Grill bez ringów.
7. Mocowanie kolumny.
8. Rurki hamulcowe do tyłu prowadzone przez środek samochodu.
9. Otwory wlotu świeżego powietrza bezpośrednio spod maski.
10. Tylna półka odizolowania od oparcia kanapy, posiada wzmocnienie w kształcie X.
11. Oznaczenia na klapie są odwrócone - z lewej edycja, - z prawej VOLKSWAGEN (lekka kursywa, metal).
12. Pasy bezpieczeństwa podobne jak w Garbusie.
13. Inny mechanizm zmiany biegów.
14. Metalowe przełączniki kierunkowskazów i wycieraczek.
15. Czysta gałka zmiany biegów, rozkład pracy skrzyni na popielniczce.
16. Dwubiegowy wentylator nawiewu.
17. Końcówka wydechu w kształcie litery S.
18. Boczki drzwiowe ze skośnymi liniami.
19. Wersje z silnikami 1,1 wyposażone w standardowe hamulce bębnowe dla kół osi przedniej.
20. Metalowa podpórka tylnej klapy zamiast siłownika.
21. Przednie siedzenia sprężynowe.
22. Haki holownicze montowane do zderzaków.
23. Inne zawiasy drzwi.
24. Pokrywa głowicy posiada otwory, wymagana specjalna do niej uszczelka.
25. Osłona paska rozrządu z dodatkowymi otworami.
26. Aluminiowe listwy na progach.
27. Modele podstawowe z nożną pompką spryskiwacza.
Podano tutaj najbardziej charakterystyczne elementy dla tej wersji, niektóre z nich były również po roku 1975. Mogą istnieć różnice w wyposażeniu w zależności od edycji bądź wyposażenia dodatkowego (np. fotele z fabrycznymi zagłówkami).